nykter1

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2010

ersättning eller hjälp`???

Av jimmy andersson - 18 oktober 2010 20:19

Det pågår vilda debatter angående substitut för vissa droger och det som ligger i het luften för tillfället är väl frågan om metadon, subutex och subuxone som skall vara ett hjälp medel mot opiat beroende ( heroin,morfin och diverse läkemedel av syntetiskt morfin så som panpcod citodon,tramadol osv)


det finns då ett läger som är helt emot detta och ett läger som tycker att det är ett bra hjälp medel mot ett tungt heroin beroende, vad tycker du ?


detta är ett läkemedel som gör med opiat beroende vad antabus gör med alkoholister  dvs dämpar sug och ger motsatt effekt på drogen . när det gäller antabus så går det att dricka ändå även om det e förknippat med vissa fysiska skador men tex subutex funkar som en blockad och stoppar effekten på drogen och har även visat sig att begränsa suget och i vissa fall ta bort suget helt ..... så varför finns det då folk som tycker att detta är en dålig väg att ta när man vill bli kvitt sitt beroende?



jag kan tänka mig att det finns ett motstånd för att det finns folk som köper det på gatan och använder läkemedlet som en drog i sig efytersom att du får en viss kick av det vid sporadisk användning utanför de "kontrollerade" miljöerna och visst jag kan hålla med om att det kan visst finnas folk som går in i en underhålls behandling för att få "gratis knark" och visst skitar det ner läkemedlet i sig men om vi ska vända på det så finns det ju faktiskt de som behöver lugnande recept belagda medeciner och även dom kan missbrukas av folk som bara vill berusa sig men bara för det ska väl inte de som verkligen behöver detta få lida ? eller vi ska slopa alla medeciner som kan missbrukas??


jag har själv funderat 100 tals timmar på om detta med subutex eller metadon skulle kunna vara ett alternativ för mig eftersom jag i nästan 10 år har försökt bryta med heroinet men ständigt misslyckas pga detta ständiga sug som finns där när jag vaknar på morgonen och försvinner inte förrän jag sakta glider in i drömmarnas land igen.


Därmed har jag inte sagt att jag kommer att delta i något underhålls program jag bara påpekar att funderingarna finns.


jag har läst mkt om bieffekter och försöker fundera på hur detta skulle påverka mitt liv i övrigt eftersom man blir väldigt begränsad. tabbletten intages 1 gång var 24 de timme och det görs under en läkares uppsikt vilket innebär att man inte är fri att röra sig som man vill så semester utomlands och dylikt är inget att fundera på , och hur funkar det sedan med andra läkemedel om man skulle bli tvungen att ta något nnat pga jukdom eller liknande??


Frågorna e många och svaren e få men så e det väl i livet!! det e en läxa som man lärt först när man levt färdigt ..


japp då var det kvällens funderingar , ha det gott mina vänner så hörs vi!!!

 
 
Anna

Anna

18 oktober 2010 21:06

Du borde definitivt ha Suboxone !!! Jag är helt för användningen när det gäller folk som har ett heroin missbruk bakom sig... MEN jag tycker INTE om när folk som aldrig testat heroin BÖRJAR med subutex och tycker det är så jävla tufft och vanligtvis slutar det med att de efter att ha blivit utkickade från programmet testar horse för första gången. Så alltså JA till dessa preparat åt heroinister men NEJ till de som inte gått på heroin. Sorry men jag har jävligt starka och eventuellt konstiga åsikter om detta. Ta hand om dig och angående biverkningarna så vet jag en del om dom. Vi kan ta det en annan gång. Men jag tycker som sagt absolut att du ska försöka få detta och det är bara i början du behöver hämta varje dag,sen varannan, en gång i veckan etc.

http://narkomania.bloggplatsen.se

jimmy andersson

19 oktober 2010 10:41

hej anna ... anar en viss upprördhet i din ton .. hehehe jag har blivit antagen till underhålls programet redan men jag vet inte hur jag skall göra det e en debatt om jag har med mig själv och som verkar oändlig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jimmy andersson - 17 oktober 2010 11:15

Någon sa att det var där men jag kunde inte se det , ändå fick det mig att känna på ett annorlunda vis. det fanns och växte utan att jag kunde ta på det men ändå gjorde det mig lycklig. förväntningarna och glädjen byggdes upp under den långa vänt...

Av jimmy andersson - 16 oktober 2010 12:17

fick ett medelande från mamman till min dotter och hon var inte glad för att jag hade skrivit att hon ville gå till rätten men men jag läste fel i smset jag fick ber om uräkt för det!!!!!!   hur som helst är det väl så att jag svikit mig själv ...

Av jimmy andersson - 16 oktober 2010 09:48

Senaste inläggen Svar på "vård och straff" Dela - Kommentarer (2 st) Av jimmy andersson - Tisdag 17 aug 20:10 Jag har inget att klaga på när det gäller hur vård möjliheterna för missbruk ser ut i vårt samhälle defenitivt inte...

Av jimmy andersson - 16 oktober 2010 09:21

god morgon mina vänner. Nu e jag tillbaka på bloggen igen , dock med ny adress. Det är ju en bieffekt med dåligt minne p,g,a allt gräs man rökt eller bara slarv? i vilket fall som helst så glömde jag mitt gamla lösenord till förra bloggen därför ha...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards